|
|
Jistě jste zaregistrovali, že Dell uvedl nový notebook s označením Adamo, který se řadí mezi přímé konkurenty kontroverzního MacBooku Air. Kvalitních produktů z kategorie ultratenkých laptopů je jako šafránu, a tak jistě čtenáři ocení menší papírové srovnání těchto dvou modelů.
MacBook Air byl uveden před více než rokem na Macworldu 2008 a updatován v říjnu 2008, a tak měl Dell spoustu času nechat se inspirovat. Je Adamo nakonec pouhou kopií nejtenšího MacBooku, nebo svého staršího konkurenta překonává? Odpověď na tuto otázku se pokusíme nalézt na následujících řádcích.
Začněme několika fakty, které nesouvisejí s konfigurací. Oba laptopy jsou vyráběny stejným postupem výroby. Mám na mysli samozřejmě výrobu šasi z jednoho bloku hliníku. Tento postup představil Apple právě v říjnu 2008 v souvislosti s novými modely MacBooků.
Také podsvícenou klávesnici najdeme jak u Dellu, tak u MacBooku. Pokud se trošku o MacBooky zajímáte, přijde vám povědomé i sklo displeje sahající u Adama až k okrajům. Samozřejmostí je webkamera, WiFi i Bluetooth. Dále ani jeden ze srovnávaných notebooků nemá optickou mechaniku a s oběma budete muset kvůli výměně baterie do servisu. Za tyto dvě věci byl svého času MacBook Air ostře kritizován.
Přejděme k vnitřnostem obou hubeňourů. V následující tabulce najdete přehled základních konfigurací i maximálně vybavených modelů:

Z tabulky je vidět, že Dell Adamo na MacBook Air výrazně ztrácí ve frekvenci procesoru. Core 2 Duo o kmitočtech 1,2 a 1,4 GHz rozhodně není “lightning fast”, jak je Dell prezentuje. Navíc FSB pracuje na frekvenci dnes již slabých 800 MHz (narozdíl od 1066 MHz u MacBooku).
U obou laptopů najdeme 2 GB operační paměti. Ve srovnání vyšších modelů MacBook Air poměrně ztrácí na 4 GB RAM u Dellu a osobně nerozumím tomu, proč Apple nenabídne toto množství paměti alespoň jako rozšíření v konfigurátoru.
U grafických karet se na první pohled žádný rozdíl třídy nekoná, neboť oba laptopy mají grafiku integrovanou na základní desce, avšak v jejich výkonu je rozdíl více než patrný. Pokud bychom například jako srovnávací kritérium vzali výsledky z 3DMark06, zjistíme, že grafika Intelu X4500, již najdeme v Dellu, získala 863 bodů, což sice představuje jistý pokrok oproti starší X3100 (517 bodů v 3DMark06), ale ani tak výkonově nedostačuje na nVidii v MacBooku (2067 bodů v 3DMark06).
V oblasti pevného disku vede (u základního modelu) Dell se 128 GB SSD oproti běžnému 120 GB disku v MacBooku. Tento rozdíl se u vyššího modelu ztrácí. Apple samozřejmě nabízí disk bez pohyblivých částí i pro nižší model Air, avšak za příplatek $500.
Displeje jsou velmi podobné co se týče velikosti, avšak s různými rozlišeními. U Dellu je to poměrně nestandardních 1366×768 bodů. MacBook naopak sází na ověřených 1280×800 pixelů. Oba displeje jsou lesklé a jsou podsvíceny LED diodami.
Nyní k rozměrům a hmotnostem. Ačkoli se Dell dušoval, že Adamo bude tenší než Air, děje se tak pouze při srovnání nejtlustších míst, kde MacBook o 3 mm zaostává. V nejtenším místě Dell naopak se svou konstantní výškou 1,64 cm ztrácí na MacBook celých 1,24 cm. MacBook Air je také téměř o půl kila lehčí než Adamo, což je v kategorii tenkých laptopů značný rozdíl.
Baterie v obou srovnávaných počítačích mají téměř stejnou kapacitu (37 Wh u MacBooku, 40 Wh u Dellu). Apple uvádí výdrž 4,5 hodiny při zapnutém WiFi. Adamo by podle Dellu mělo vydržet až 5 hodin, ovšem nikde není uvedeno, za jakých podmínek.
Za velké negativum byl u MacBooku Air pokládán nedostatek portů. Na jeho výklopném panelu se nachází jediný USB port, miniDisplay port pro připojení externího monitoru a audio výstup. Adamo má navíc 2 USB porty (jeden z nich kombinovaný s eSATA portem) a ethernetovou přípojku, což může být výhodou, pokud s sebou na cestách vozíte velké množství periferií.
Posledním kritériem je samozřejmě cena. Ačkoli je Apple považován tradičně za předraženou značku, Dell si na vaší peněžence smlsne ještě o něco víc, neboť základní i nejvýkonnější model je o celých 200 dolarů dražší než MacBook.
I když jsem do srovnání šel s tím, že budu objektivní a v případě, že na to bude mít Dell nárok, zvolím vítězem právě jeho novinku. Velmi pomalé procesory s pomalou sběrnicí FSB spolu s nevýkonnou grafickou kartou, vyšší hmotností i cenou však zabrzdily Adamo na cestě za vítězstvím.
Pokud byste tedy mezi těmito dvěma laptopy volili, doporučuji vám jednoznačně MacBook Air. Za menší obnos peněz dostanete tenčí, lehčí a výkonnější notebook s uživatelsky přívětivým operačním systémem (který v případě vaší nespokojenosti můžete nahradit třeba Vistami).
Zdroj: Apple, Dell, NotebookCheck
Štítky: adamo, dell, macbook air
už vidím první argumenty pro DELL.. má tři USBčka ![]()
A…?
Autor o HW nevie takmer nic a na clanku je to poznat. Nikdy si asi nevyskusal, aky rychla moze byt kombinacia kvalitneho SSD s “pomaleho” ULV procesoru a dalsie “drobnosti”. Ale hlavne ze bez otalania doporucuje MBA, ked Adamo nikdy nemal v ruke a mozno ani ten MBA vlastne, ze?
Uvádět jako srovnávací parametr u notebooků této třídy procesor mi přijde značně zcestné. Oba mají směšné frekvence a strčil by si je do kapsy i můj ThinkPad R61, pochybuji, nicméně, že by si někdo tento notebook koupil, aby se mohl chlubit s počtem operací s plovoucí desetinnou čárkou. Podobně je to s grafickou kartou, která se v této kategorii využije pouze při vykreslování Aera ve Windows nebo obdobné činnosti v OSX.
Cena je pak zarážející u obou notebooků, avšak ta určuje sféru, pro kterou jsou tyto, řekl bych, nestylovější notebooky určeny. Vyšší cenu Dellu bych vysvětlil jeho stářím, respektive novostí a dá se předpokládat její snížení až opadne prvotní zájem, on MB Air také není žádná novinka a na trhu už nějaký ten pátek sedí. Zároveň Adamo je osazen SSD diskem hned v základní verzi.
Zajímavé je však tvrzení, že MB Air je tenčí, ačkoliv svým polštářkovitým tvarem “předčí” Adamo o 3mm v netlustším místě, což je v kategorii tenkých laptopů značný rozdíl.
(3): Dušane, vy asi moc nevíte, co je to papírové srovnání, že?
Jeden z USB portů je kombinovaný s eSATA. Na konektory tedy jednoznačně vede. No a pokud jde o pomalejší procesor - když vezmu v potaz, na co tyhle dva notebooky jsou určeny, nebude mít rozdíl v procesorech žádný význam. Důležitá bude jen rychlost disku. Pracoval jsem na mnoha noteboocích s ULV procesorem, a pokud je to v kombinaci s rychlým diskem/SSD, tak se brzda projeví tak možná při enkódování videa a dalších podobných činnostech, na které si to asi nikdo kupovat nebude.
(6): Ne, že bych se o tom chtěl nějak hádat, ale Windows Vista nejsou zrovna hardwarově nenáročné.
O eSATA kombinovaném s USB jsem se zapomněl zmínit, děkuji za připomínku.
(5) Papierove porovnanie s tak chabymi znalostami o udavanych parametroch a vlastnostiach je v tomto pripade skor fraska, tomu vsak neodpoveda zaver. Aj ked pominiem fakt, ze prezentovana “analyza” vlastnosti je uplne mimo, tak si seriozny clovek nemoze dovolit nieco doporucovat podla akehokolvek papieroveho porovnania -> sudny pisatel by zhodnotil zistene klady a zapory + prezentoval nejaku preferenciu. “Jednoznacne doporucovat” je totalne mimo.
Kdybych měl dost goldů, koupím Adama. Už jen pro to, že se mě líbí mnohem víc než mba. To jak má ten špalek v zadu, to je krása. Hranaté tvary, krutá černá barva. jéé
(8): Sežeňte mi Dell Adamo a MacBook Air na pořádné otestování, ať se nemusíme dohadovat o tom, že jsem provedl jen papírové srovnání, a nebudeme muset nic řešit. Článek je o srovnání konfigurací, což evidentně nejste schopen pochopit.
Navíc je toto srovnání jako každý článek takového typu subjektivní a vzhledem k tomu, že bohužel nemám k přímému porovnání oba notebooky, tak těžko mohu vynést jiný závěr než je ten subjektivní, ale vy vlastně nechápete, co je to papírové porovnání, takže vám to budu těžko vysvětlovat.
Je u toho Dellu opět nějaká záruka typu NBD? Jestli jo, tak pak je to také potřeba promítnout do srovnání cen. Protože co si na svém Dellu nemůžu skutečně vynachválit je právě funkční ndb servis.
8: Tak nevím. Když se hodnotí Apple notebooky, tak je najednou řečí, že jsou to předražené notebooky, že se doplácí za značku a že se srovnatelnými papírovými parametry se dá sehnat notebook podstatně levněji apod. Jakmile ale ovšem nedejbože náhodou papírově prohraje nějaký PC notebook, tak se tu hned vynoří řeči, že přece nejde papírově srovnávat, že papírové srovnání nepojme další jiné klady a zápory. Je zajímavé, že když totéž poznamená někdo v reakci na to, jak jsou výrobky Apple předražené, tak obvykle se mu dostate odpovědi, že vůbec nerozumí HW, že mu neprošlo rukama stovky notebooků a že tedy prostě pravdu nemá. Nedá se mi než se pozastavit nad tím, zda to vy a další podobní dělají naschvál, nebo zda si doma střílíte šipky do fotky Steva Jobse z nějakého podivně zvrhlého důvodu, nebo proč vlastně ?
6: Opět, nemůžu si nerýpnout. Je zajímavé, jak MBA byl odsuzován počínaje nízkým výkonem (stylem “hele na tendle osmkrát výkonnější Acer za třikrát menší cenu, Apple je předraženej zmetek”), nedostatkem portů (”když chci připojit osm externích disků, pět flashek, tak to tam nejde, je to zmetek”), ale u Dellu, který je na tom papírově výkonově ještě hůře, jen má o dva porty navíc, to najednou nikomu nevadí ![]()
(10) Keby to porovnanie konfiguracii bolo rozumne spracovane, nie je co dodat. To ale nie je tento pripad, kde uvahy o “slabej” FSB, “vyrazne nizsej” frekvencii procesoru z ust (pera, klavesnice) cloveka, co skutocne nema ani sajnu o tom aky je asi tak aplikacny vykon/odozva systemu s poriadnym SSD, posobia ako komedia.
(12) Najdite my prosim, kde som specificky ja tvrdil nieco o predrazenosti ci priplacani za znacku? Ak to niekedy robim, mam k tomu dovod prezentovany spolu s tym danym tvrdenim.
Papierovo to samozrejme je mozne porovnat, ale nie tymto sposobom. Autor trochu pozabudol na to, co robi MBA pomalym - disk. To iste robi Adamo “lighting fast” a to si dovolim tvrdit aj bez toho, aby som ho skusal - rovnaku konfiguraciu som testoval na viacerych strojoch.
Tu karlikovi z tovarne na bludy skutocne chyba kontext na to, aby mohol vykonavavat papierove porovnanie - je to presne to iste ako tvrdit, ze auto s 350 konami a 350 NM bude mat na okruhu lepsi cas na okruhu ako ine s 250 konami a 250 NM bez zahrnutia dalsich parametrov (hmotnost, brzdy, hnana naprava).
Mimochodom, vo svojich prispevkoch som ani jeden krat nepouzil slovicko Apple - operujem ciste s vlastnostami a parametrami poskytnutymi v clanku, pri ktorych analyze autor tak fatalne zlyhal.
Proti Jobsovi inak nic nemam, snad len fakt, ze je to agent s teplou vodou, ale to sem nepatri.
Bezi na tom Mac OS X? Vistu nepokladam za slusny system. Win 7 su lepsie Win, nie zle, lepsie ako Vista, ale na Mac OS X to do pritulnosti ovladania (a prehladnosti nastaveni), UNIXu, mnami apps (Keynote, iLife, TextMate) skratka nema.
Je to (papierovo) porovnatelne az na grafiku, procesor a porty, zalezi od preferencii, komu co bude vyhovovat viac. Ci vacsi vykon (s OS X vyrazne vacsi, na MBA som necitil, ze to bezi na com to bezi) alebo viac portov (na cestach tiez nie vec 2x potrebna)
14: Co je to “lightning fast” ? Já tedy za “lightning fast” nepovažuju jen odezvu systému, čtení/zápis na disk, ale výkon celkový, včetně například hraní jednoduchých her. Kdyby se za “lightning fast” považovala pouze a jen odezva systému, tak “lightning fast” byl třeba i stařičký Palm
Samozřejmě vztaženo na příslušný segment výrobků.
Takhle si predstavuju kultivovanou apple ovci. Neuvadi primo lzi, ale drobnymi nuyancemi trochu pridava applu a ubira konkurentovi. Zatimco docela podstatnou nevybavenost porty(USBcka se daji resit hubem, ale absence nejlepsiho “bezne rozsireneho” zpusobu pripojeni - ethernetu - rozhodne ne) u airu okomentuje tim, ze “což může být výhodou, pokud s sebou na cestách vozíte velké množství periferií”(mys a flashdisk podle me neni velke mnozstvi periferii a ethernet se hodi naopak kdekoliv, kde je takove pripojeni dostupne), tak takovou prkotinu jako rozdil mezi 800 a 1067MHz FSB vyzdvihuje blabolem “dnes již slabých 800 MHz”. Vysvetli mi prosimte, v cem bude mit uzivatel Airu vyhodu oproti uzivateli Adama kvuli rychlejsi FSB, at vim, ze to tve tvrzeni neni zalozene jenom na tom, ze u airu je v papirech vyssi cislo a neco preci vyzdvihnout musis.
A srovnani tloustky na zaklade nejtenciho mista je taky usmevne. Kdyz budu merit svuj laptop u okraje, kde se ztencuje, dostanu jeste nizsi cisla.
P.S. pise se tenCi, ne tenSi.
Zdravíme Karla!!
Mno… pro začátek. Dell mám ještě radši jak Apple. Přece jenom je to oproti Apple přímá konkurence na poli mých zájmů. Takže klid prosím.
1 - To s těmi procesory byl docela úlet. Už pár let neplatí, že vyšší frekvence je vyšší výkon. Viz třeba AMD s jejich značením X000+. Existují AMD procesory, které mají podle jejich označení větší číslo, ale jediný rozdíl oproti “slabšímu” bráchovi je jenom větší L2 Cache. Takže pokud nebudete znát přesné typy CPU v obou NB, nemáte šanci ani papírově srovnávat. A ještě k tomu budete muset zvolit správné pole srovnání, protože v jednom testu záleží na větší frekvenci, v jiném testu na větší Cache. Ale to jsou doufám věci, které IT guru jako vy snad ví ne?
2 - Na základě uskutečněného pozorování jsem zjistil, že na stejném železe startují Visty na SSD rychleji, jak XP na HDD. A to myslím ostrý start, ne hibernaci. Takže na klasickou práci bych vyhlásil jako lepší NB s SSD a 4GB DDR3, jak NB s vyšší frekvencí CPU a větším FSB.
3 - nedostatek správných portů. Stálá nemoc MBA.
Ono Karle po pravdě, i na papírové srovnání je potřeba mít nějaké základní znalosti a trochu si to nastudovat a ne jenom koukat na hodnoty v tabulkách.
PS: Když přivařím žiletku na dvoustovku Ičko, taky bude tenčí než nůž? To mi připomíná toho obézního zloděje, co si myslel, že se protáhne ventilačkou, když tam dostane hlavu a ramena. ![]()
16. M2
Pane jo. Celých 460 MHz na víc. No to ti ty hry pojedou jak z praku oproti Dellu. ![]()
Ach jaj a zase to tu máme. p.Boháček proste porovnal papierové parametre dvoch štýlových ultratenkých hračiek pre horných 10.000… Zaujímavé, že väčšina tích pre korých sú tieto ntb určené rozmýšľajú skôr, dá sa to v 24karátvom zlate, može to mať klávesnicu vykladanú briliantami, no platinová chasi by bola super
ale mi chudáci/väčšina čo môže len slintať sa tu dohadujete a zotierate celkom pekný komentár (nikde som nepostrehol nadpis recenzia…) p.Boháčka, kvôli tomu, že papierovo niečo porovnal…. Zobudte ľudia, ktorí si takýto ntb kúpia sú z úplnej inej kategórie mysliacich tvorov, tých tak zaujíma FSB, DDR3/2, SSD a pod…. A ďalšia vec zase prijde na to, že Vista je oveľa lepšia ako nejaký OS od valachov z Cupertina a pod…. ach jaj.
p. Boháček podľa mna pekný článok, mne sa Air nepáči (nepatrím medzi 10.000 ale na druhej stranoe som taká polovičná ovca, ale čoskoro budem celá a už sa na to teším) proste neviem čo by som s tým robil a asi by som ho stratil…. a Adamo, no Bravó Dell, konečne spravil niečo čo vyzerá pekne a nie ako to jeho síce kvalitné zvnútra ale zvonku kvádriky…
to nemyslite vazne ? vybehovy model porovnavat s novinkou ?
Ukazte mi prstom na cloveka, ktory si vybera mobilny telefon v priblizne polovicnej cene tychto zariadeni - ci si vezme osvedceny a zastaraly model alebo novinku.
Pre tento segment trhu plati jedinecnost a unikatnost a to zial uz macbook air so starym a obkukanym modelom nevie ponuknut
Já bych bral Dell (a to jsem na apple:). Asi by mi HODNE vadila nepritomnost ethernetu, prece jen porty jsou velice dulezite. Dost mi vadi, ze muj MB Pro nema vestavenou ctecku karet, dokupovat navic ctecku do express card me zrovna nebavilo. Samozrejme zalezi na preferencich kazdeho uzivatele, ale co se tyce portu tak nechapu politiku applu. Treba to i jobs jednou pochopi a v oblasti portu bude update jako software 3.0 pro iPhone, ktery konecne chape co je to MMS.
Velmi pěkné srovnání! Pro počáteční info je to ideální. Já osobně tuto kategorii notebooků nevidím jako cílovou pro většinu z nás. Myslím, že nikdo tu nemá ani MBA ani ten DELL (i kdyby…). Nicméně pokud by mi někdo dal pistol ke spánku a řekl vyber si, zvolím Apple. Prioritou u tenkých notebooků a vůbec u notebooků je mobilita. Půl kila je velmi znát, navíc zúžené okraje MBA jsou velmi příjemné při uchopení a přenášení.
Nemyslím si, že cílová skupina těchto notebooků je bude mít jako jediný a hlavní stroj, takže otázka výkonu je tu podružná. To je spíše pro školáky, kteří poměřují vše z pohledu můžu na to hrát nebo ne?
Co se platforem týče, Vista na čemkoliv je horší než MacOSX na čemkoliv (flame) ![]()
19: Hmm, všiml jste si položky grafická karta ?
Geforce 9400M na jednoduché hraní oddechových postarších her bez problémů dostačuje-
17: Ale nebuďte ovce, prostě jednou nějaký notebook proti Apple PAPÍROVĚ prohrál, tak nevím, proč to najednou obhajujete jako nějaká ovce (typický argument člověka na toho, kdo stejným způsobem obhajuje v diskuzi Apple proti těm výkřikům, že Apple je papírově úplně na houby a že za půlku ceny se sežene stejně vybavený notebook nebo ještě lepší). Čili v podstatě teď předvádíte to, co dělají uživatelé Applu v diskuzích o výrobcích Apple v reakci na podobné příspěvky a je jim za to nadáváno do ovcí.
(18): Snad jen k těm procesorům (zbytek příspěvku mi nestojí za reakci):
Pokud vím, tak u procesorů je podstatný počet jader (v našem případě v obou případech Core 2 Duo modely, takže netřeba řešit), frekvence (1,2GHz u Dellu vs. 1,6GHz u MacBooku), kmitočet FSB (800MHz u Dellu vs. 1066MHz u MacBooku) a L2 Cache (3MB u Dellu vs. 6MB u MacBooku). Spotřebu teď neřešme, podle údajů výrobců je celková spotřeba obou notebooků víceméně stejná. No a teď mě prosím poučte, když jsem tak neznalý, v jakém testu je schopen procesor z Adama výkonově “porazit” procesor z Airu. Děkuji předem.
Urcite by som si pred kupou nazivo oba porovnal. Papierovo je vzdy vsetko ruzovsie.
Vždyť je to oboje neprodejná sbírka výběhových komponent (snad kromě toho SSD) a nikdo při smyslech si to nekoupí! Při kurzu dejme tomu 20CZK/USD to vychází na neuvěřitelných 53980 CZK versus 49980 CZK (a mám tušení, že to je ještě bez DPH) a za to můžu mít normální notebook pomalu pozlacený.
Dell je dražší (v USA), bude asi mírně pomalejší a těžší. Zase je na tom lépe s porty. U Macbook Air bychom museli připočítat rozšíření USB a převodník z USB/ethernet.
Tohle je zvláštní a nová kategorie. Relativně velké subnotebooky s plnou klávesnicí - a asi proto je to dražší. Mě se tedy líbí víc ten Macbook Air. Navíc z pohledu “zazobanců” je také podstatně hezčí, což je daleko důležitější než nějaká papírová tabulka.
Delly teda shodou okolnosti prodavam, takze kdyz se podivam na cenu airu na apple.cz s triletym NBD..dostanu se na 65 bez dane..ma samozrejme rychlejsi procesor a lepsi grafarnu, oboji je ale vykoupeno nizsi vydrzi baterie..Navic u airu nikde nevidim 4gb ram…
U dellu se dostanu za ten top model se 4gb ddr3 na nejakych 50 bez dane max..coz je furt 15k rozdil, ktery uz imho neni zanedbatelny imho..
u me pro dell hovori lepsi displej
je tenci..
vic portu..
ma vic ram
complete care zara
u airu hovori pro
lepsi procak
lepsi grafarna /oboji neberu jako plus diky baterce/…ale uznavam ze nekdo ano..
a nizsi vaha..coz beru jediny jako argument..narozdil od reci typu “ma macOS”..
osobne mi kommbinace c2d ulv 1,4ghz, 128ssd a 4gb ddr3 nepripada pro kancelarskou praci a prezentace nijak spatna…O neco hur (DDR2 pameti) je na tom treba lenovo x301, ktere ma nekolik kolegu..osobne ho povazuju za naprosto uzasnej kus zeleza od lenova /zas po delsi dobe/..a nikdo z kolegu si nikdy na zadne omezeni rychlosti nestezoval..
navic predpokladam ze u takto malych notasu nebude vyberovym kriteriem hrani her apod..ale primarne ona vydrz baterie,ktera ale u dellu, ani u airu..tusim..nejde vymenit bez pomoci servisu../tady mne kdyztak nekdo opravte pokud se mylim/
Ach jo, Dell se mi designove mi libi, ma pro me ale nevyhodu. Jednak, za ty prachy bych cekal porovnatelnou vahu s nejblizsi konkurenci, pul kila neni zanedbatelny rozdil.
Pokud jde o vykon, rozdil je papirove dost velky, v realu to muze byt zhruba tak nejak srovnatelne, pokud bude mit MBA klasicky HDD. To mi ale porad rika, ze MBA je levnejsi a priblizne stejne, ne-li vic vykonny.
Presto nebudu rvat, ze bych si Dell Adamo nekoupil, klidne ano, ale s Linuxem, a ne s Windows, to uz je ale jiny pribeh.
Nizsi RAM u MBA by me vubec netrapila, predevsim proto, ze MacOSX nema takovou potrebu zrat RAM jako Win Vista, takze nizsi RAM je bezvyznamny argument overeny praxi.
28. Martin 24. 3. 2009, 11:06
Víš, né každý si kupuje notebook kvůli výkonu na hry.Třeba můj notebook je většinou použit na spouštění NetBeans na gauči, v posteli, v oblibené kavárně či parku. Podobně využívají notebook v podstatě všichni humanoidi z mého okolí. A těm všem je výkonná grafárna úplně ukradená, jde jim hlavně o mobilitu a výdrž.
Vetsi pocet portu?
Kdo z lidi, kteri maji MBA, nebo o nem uvazuji vedi co je to ethernet, kolik z nich taha po kapsach nekolik typu karet, a dvacet flash disku?
Spis maji doma bezdrat a kdyz jsou venku, tak bud vyuziji bluetooth a mobilu k pripojeni, nebo budou v kavarne.
To jsou teda argumenty, prej porty…
30. Koudy 24. 3. 2009, 11:59
“a nizsi vaha..coz beru jediny jako argument..narozdil od reci typu “ma macOS”..”
Pleteš se, Mac OS je velmi pádný argument, rozhodně pádnější než 3mm.
Ono zalezi jak pro koho, pro Apple uzivatele je to ten nejpadnejsi argument, stejne jako pro uzivatele Windows je nejdulezitejsi aby to melo Windows.
Ale je lehci rejpnout do Apple usera, kdyz se to tak nabizi, jen kdyby si nekteri zametli pred vlastnim prahem
35: Pro nekoho na maclife.blogu mozna…Ja sem pouzival par let zpatky rok MacOS..tedka pouzivam visty a na vistach se mi pracuje lip a mejm potrebam vyhovujou lip. Win7 budou v tomhle jeste lepsi imho,takze sorry, ale kazdej neni apple ovce zavisla na macOS, sou i lidi, ktery ten system zkouseli a nevyhovuje jim..stejne jako se miliony lidi smirej s tim ze iphone neumi mass storage a pripojuje se pres debilni itunes, ale porad se najdou lidi, ktery si radsi vyberou pristroj, kterej mass storage umi ![]()
37:”kazdej neni apple ovce zavisla na macOS”
Aha, takže když potřebám někoho lépe vyhovuje Mac OS, tak je ovce, a když potřebám někoho lépe vyhovuje Windows, tak je co ? IT profík ?
38. M2 24. 3. 2009, 12:30
To nevíš že když používáš něco jinýho než Windows tak jsi blbec, fanatik a ovce?
37. Koudy 24. 3. 2009, 12:28
1/ Nevím proč argumentuješ iPhonem, já taky nepíšu že hledání min je fakt pruda…
2/ To že tam pustíš OS X není subjektivní výhoda, ale objektivní. Provozovat na jednom stroji(legálně) jak Win, OS X tak i Linux je prostě výhoda. Tečka.
38. souhlasim :)..Jde o to, ze macOS neni nejlepsi system sveta, jak ho applisti dost casto prezentujou..:)..Kazdej at si pouziva co chce, ale rikat ze vyhoda notasu je, ze ma macOS, mi prijde fakt smesna:)..Stejne jako priklad ze nevadi ze ma min portu, protoze se prece clovek pripojuje pres wifi :D..viz treba prispevek 34..klasickej priklad ![]()
39. ja se nebavim o hre na iphonu, ale o pripojovani iphonu..argumentuju pouzitelnosti OS :)..
mnohem lepsi je pouzivat visty a linux na jednom stroji..;) (objektivne)
ale je hezky jak se applisti hned chytnou ![]()
40. Koudy 24. 3. 2009, 12:43
Samozřejmě, každý přece ví že 1+1 je víc než 1+1+1 ![]()
Koudy:
Poznamky o Apple ovcich by jsi si mohl odpustit. Nazyva te tady nekdo MS ovci a fanatikem?
To, ze MacOSX dobre vypada neznamena, ze nic neumi. Evidentne ti nesedl a ja to respektuju, nicmene stejne jako pro nekoho, napriklad tebe, muze byt argumentem MS Windows, tak pro nekoho je to MacOSX. Co je na tom divneho?
Co je debilniho na iTunes? Ja v nem nevidim problem. Mozna na Windows debilni byt muze, spis bych rekl, ze je debilni do te miry, do jake je debilem uzivatel, ktery jej pouziva, to stejne plati pro operacni system.
Podle kriterii jake jsi tu vyjadril jsi MS ovce zavisla na produktech MS.
klasicky priklad asi nebudu, kdyz mi tohle nevadi, uznavam, ze mozna jedno USB navic by tam neskodilo, ale ethernet mi fakt jaksi nevadi. Na administraci serveru u zakazniku pouzivam MacBook, MBA a Adamo je pro jinou sortu lidi.
42: hele reagoval sem na tenhle prispevek 35…Kdybych byl ovce zavisla na pouzivani MS produktu..nepouzival bych rok MacOS nebo linux. MS ovci ani fanatikem nejsem, nejsem Hulan..na to bacha!
co se tyce itunes tak rozhodne souhlasim, ale vratime se zpet k airu a adamu, at tu neprobirame vyhody toho ktereho os
(ikdyz chapu, ze sem s tim zacal :D)..ale jakmile slysim ze macOS je skvelej argument pro koupi notasu, nebo ze ethernet neni potreba, protoze se clovek pripojuje pres wifi../jakej je teda argument na absenci usbcek teba?/…tak se ozvat musim…vsichni sme videli reklamu s obalkou do ktere se dava macair i prislusenstvi, aby byl pouzitelnej, zeano..:)…..Jinak samozrejme, at si kazdej pouziva co chce… Jen cim dal casteji slysim…itunes sou super, macOS je super, iphone je super..Proste uplne fanaticky reci..nema to ethernet?..nepotrebuju..iphone neumi mass storage a mms?..nepotrebuju..atp. Uznejme ze ani win..ani macOS nejsou dokonalej system a vsechno ma svy chyby :).
MBA si koupim, az budu vedet, ze mi takovej notas bude stacit, jsou lidi kterym staci, jinak by si jej nekupovali. napsal jsem, ze jedno USB navic by se urcite hodilo, nicmene prodejnost MBA nasvedcuje tomu, ze lidi, pro ktere je jako delany je porad dost.
Kdyz reknu, ze MacOSX je super a iPhone je super a reknu to na zaklade vlastnich zkusenosti, tak jsem fanatik?
Kdyz reknes, ze Widows Vista jsou super, HTC Touch je super, jsi fanatik? Ne, nejsi, jen tim vyjadrujes, ze ti tohle reseni sedi jako prdel na hrnec.
A popravde, kdybych hledal notas podle urcitych preferenci, napriklad, ze mi je putna, kdyz to nema ethernet, tak si MBA koupim.
Pro me osobne by to byl zbytecny HW navic, protoze mobilitou mi vyhovuje MacBook, stejne tak vybavou a vydrzi a je to pro me skvely kousek HW, nebyl by ale tak skvely kdyby nemel macOSX, subjektivne vzato.
Pro tebe by nebyl zase skvely jiny notas, kdyby nemel Windows. Furt se motame kolem jedne blbosti.
Musis pochopit, ze kazdy ma jine preference a taky to, ze to co staci jinemu, nemusi stacit tobe. Proc ale nazyvat lidi, kterym moznosti napriklad MBA nebo iPhone staci, fanatiky?
ja by som bral jednoznacne MBA, moznost spustenia Mac OSX (pre mna osobne je to velke plus), rychlejsi procesor+lepsia grafika vzdy potesi na obcasne hranie (9400 je brutalne vykonnejsia ako ten intel bazmek), zvlast ked je celkova cena NB nizsia, nad tymi portami by som tiez nelamentoval (wifi na net + bluetooth mighty mouse to vyriesia a jedno USB zostane napriklad na externy disk), nepotesi vsak menej RAM, holt, clovek nemoze mat vsetko
avsak tejto kategorii notebookov sa aj tak radsej vyhnem, ja som priaznivcom klasickych notebookov
[2] Bože to jsou argumenty.
“Kdo z lidi, kteri maji MBA, nebo o nem uvazuji vedi co je to ethernet, kolik z nich taha po kapsach nekolik typu karet, a dvacet flash disku?
Spis maji doma bezdrat a kdyz jsou venku, tak bud vyuziji bluetooth a mobilu k pripojeni, nebo budou v kavarne.”
Třeba já a moje přítelkyně hodně cestujeme a spíme v hotelích. Bohužel ve většině hotelů stále nemají wi-fi na pokoji. K dispozici je pouze drát, wi-fi maximálně v lobby. Ať se vám to líbí nebo ne, drát je stále základ.
Ale já nejsem reprezentativní vzorek. Mám notebook na práci a ne jako součást image. Můj Dell má 4 USB porty a je to tak akorát. Jeden port je úplně nahovno. Připojím myš a na flashku, popřípadě tiskárnu můžu zapomenout. Taková věc je naprosto nepoužitelná.
[47] Eh, blbě jsem odkázal. Myslel jsem samozřejmě [34]
Nejlepší operační systém je ten, ve kterém je jeho uživatel efektivní a má pro něj aplikace.
Já mám třeba z Macbookem Pro problémy v tom, že se ho pořád učím ovládat. Ale sem s jeho výkonem spokojenější než u Windows. Oproti Core2Duo s 2GB RAM na Vistách jede jako ďas.
Jinak potřeby různých lidí jsou různé. Myslím, že pro člověka kupujícího počítač od Apple bude většinou hlavní výhoda možnost běhu Mac OS X.
Chtěl sem prostě říci, že počítač je o Vás. Na počítači je nejdůležitější jeho uživatel. Občas se stane, že je Vaše “osobní emocionální cena” prostě vyšší cena v obchodě. Takže to není jenom otázka peněz.
Asi budem tak trocha za blázna, ale čo sa týka portov jednoznačne by som preferoval MacBook Air. U zariadenia tohto typu za mi zdá RJ45 ako úplne zbytočný. Takisto nevidím žiadnu výhodu v 3 USB portoch. To ako v kaviarni, alebo v lietadle na kolenách mám pripojiť tri rôzne USB zariadenia na káblikoch naraz? Doma je situácia podobná. Prídem zapojím usb hub v ktorom je už pripojená klávesnica, myš a nejaký HDD a fičím… Vzhľadom na to ako sa menej portov prejaví na eleganci počítača mi to za to stojí.
43:
evidentne nepatrite mezi lidi, kterym MBA vyhovuje, tak si jej nekupujte, nikdo Vam jej nenuti. Taky si nekoupim notebook, co mi nevyhovuje.
Kdyz budu chtit neco u ceho mi nevadi absence ethernetu, tak MBA je jasna volba (pokud zaroven vyzaduju MacOSX), pokud chci mit i ten zpropadenej ethernet, tak si koupim neco co to ma.
Co se tyce karet a jejich ctecek, tak to je prominte, to je vec ktera je k hovnu, tedy pro normalniho cloveka.
Mam dva digitalni fotaky, navigaci od HP, tama taky pametovku, mobil, taky s kartou, pritelkyne ma mobil taky s kartou.
V zivote jsem nevyndaval ten titerny pametovy nesmysl ven z device, proc taky, kdyz z obou mobilu to pretahnu do kompu bud pres bluetooth, nebo USB, stejne tak z navigace nebo fotaku. Takze ohledne ctecek karet mam nazor takovy, ze clovek by si mel koupit to co potrebuje a vyuzije a cetky, jakymi ctecky karet jsou ignorovat.
Kdyz mam MBA, tak ten ma WiFi, ma BT a ma USB.
Mys pripojim pres BT, internet pres WiFi, na USB hodim nejaky nesmysl, treba flashdisk.
Lidi co si kupuji MBA vic veci nepotrebuji, proc by si taky jinak MBA koupili ze ano
Jediny port, ktery mi tam opravdu chybi, je FireWire. A kvuli tomu bych si jej napriklad neporidil ja, ovsem pouze v pripade, ze by MBA mel byt mym jedinym pocitacem.
A o tom to je, dost lidi ozeli nektere porty ktere na MBA nejsou, protoze kdyz uz si kupuji MBA, vetsinou maji jeste jeden prenosny pocitac, nebo jeden hlavni, stolni. Nikdo nikdy nerikal, ze MBA ma suplovat plne vybaveny pocitac, nebo snad ano?
[47]
Ethernet tam mohl byt. Nicmene 1 USB je naprosto dostacujici. Kdyz si kupuju MBA tak si neporizuju dratovou mys, klavesnici apod. Je to MB “Air”, takze vsechno ma jit vzduchem. Mys, klavesnice, DVD, (i ta tiskarna). Skoda ze asi kvuli tomu slovu Air to dodrzeli do puntiku a ten ethernet tam proste nedali.
Pokud je bezdrátová myš malinká jako mám já tu cestovní (se samonavíjecím drátkem). Ale žádnou takovou jsem neviděl. Buď to jsou velké krávy, anebo k sobě potřebují dobíjecí stanici.
Vzdyt je k tomu adapter, pres kterej se pripojis na net i po dratu …
54.
Pracoval jsi nekdy na MBA s multitouch touchpadem?
Ja od te doby co mam MacBook, tak jsem k nemu nepripojil klavesnici a ani mys, tak dobre se s tim pracuje, takze z meho hlediska u MBA je mys zbytecna, pokud ji ale nekdo chce, tak at si koupi nejakou BT mys, bud Apple, nebo jinou
[55] A jak se ten adaptér připojí k tomu MBA?
S multitouch touchpadem jsem nepracoval. Pochybuji, že to bude lepší než myš. Kdyby ano, jistě by se tato platforma rozšířila dále a postupně nahradila myši. Nic takového však nepozoruji.
BT myši jsou velké.
Mimochodem, pracoval jsi někdy na pořádném notebooku? Nemyslím věci pro image, ale pro práci.
Ha ha, na poradnem notebookupracuju dnes a denne, MacBook Unibody, predtim jsem pracoval na PowerBooku G4 Titanium a jeste predtim na Powerbooku G3 Pismo. Tohle vsechno jsou poradne notebooky, zadne stylovky, se stylovkou bych asi tezko mohl hrat livesety na technoparty, se stylovkou bych asi tezko mohl delat produktivne v AdobeCS, se stylovkou se blbe spravuji servery, a tohle vsechno jsem s temito notebooky delal.
No, multitouch jsi jiste nezkousel, takze nemuzes posoudit, od te doby co jsem si na to zvykl (asi skoro hned), jsem mys krom prace s AdobeCS a livesetu nepouzil, na spravu serveru, komunikaci a mnoho jinych veci vcetne kancelare mys ani externi klavesnici nepotrebuju.
MBA neni notebook na hrani livesetu, na pouziti s AdobeCS a ani na spravu serveru. Je to notebook, ktery ma byt v prve rade mobilni a schopny komunikace. Co se tyce prace na nem, je delany hlavne pro kancelar s komunikaci. Na to vsechno vic nez bohate staci. Kdyby jsi nekdy s notebookem od Apple pracoval, neplacl by jsi tak pitomou otazku jako pred chvili.
Adapter pripojis pres USB, google ti asi nic nerika ze?
No,a multitouch je jaksi rozsireny jen na Apple produktech a je vazany mnoha patenty, coz je mozna dobre, protoze pak by to zacal napodobovat Acer a ty by jsi si mohl zacit myslet, ze mas doma poradny notebook…
IRONIE, nic ve zlym
[26] Tohle si snad ani nezaslouzi odpoved, ale jednou udelam vyjimku. Ja nikdy nenapsal, ze Dell je vykonnejsi, nez Apple. Jenom chci vedet, co se skryva za hlaskou “dnes již slabých 800 MHz”.
[57] - google ti asi nic nerika ze
Chtěl jsem, abys mi to řekl ty.
Takže adaptér připojím přes jediný USB port. Bezva řešení. Nehledě na to, že musím s sebou tahat ještě adaptér. Vždyť říkám, že je ten notebook nepoužitelný.
Všechno se dá “nějak” udělat. K noťasu bez ethernetu se dá připojit USB adaptér, myš není potřeba a když náhodou potřebuji flešku, nebo tiskárnu, nebo mechaniku, můžu se na tu chvilku od internetu odpojit.
Takzvaná stylovka, jak říkáš, nemá tedy vůbec žádný význam. Obzvláště za takové prachy. Pro kancelářskou veš se dá koupit cokoliv do dvaceti tisíc. Pokud někdo preferuje malou velikost, může si koupit libovolný mini netbook, či menší notebook (Dell Latitude D430 např.), popř. smartphone.
Možná to má smysl leda tak pro maséry, aby ukázali, že mají stylový/nejtenčí/nejhezčí notebook na světě. Někdo se chlubí autem, jiný zase počítačem. Každý má nějakou úchylku. ![]()
60: Rozdíl mezi MBA a současnými hitovkami netbooky je především ten, že MBA má větší úhlopříčku a pohodlnější (větší klávesnici). Kancelářská veš nepotřebuje být přece mobilní, ta si může koupit jakýkoliv Acer nebo Asus, protože ho maximálně převáží v autě mezi domovem a kanclem. Na smartphonu se zas nedá dělat seriózní práce. Logicky tedy MBA a podobné notebooky segment na trhu mají - jsou to velmi mobilní notebooky, ale zároveň nabízejí větší komfort a výkon než netbooky.
[61] Jistě, někomu čistě teoreticky vyhovovat můžou. Ale nezlob se na mě, větší komfort s jedním USB portem a bez ethernetu prostě nedávají. Pro mě je to nepoužitelný crap. Subjektivně.
62: Já v současnosti používám jen jeden stroj - notebook, mám ho jako náhradu desktopu a mám ho i na to, když ho potřebuju vzít s sebou. Veškeré periferie mám zapojené do USB Hubu, což je podle mě praktičtější - jenom odpojíš jedno USB a jdeš. Je ale pravda, že všude jinde jsem si zvyknul pracovat na touchpadu, nevidím v tom problém, myš s sebou nenosím. Každopádně uznávám, že s hotely může být docela problém, přitom právě na ty, co se často v hotelích pohybujou, je MBA cílen. Tzn. pokud potřebujou zapojit flashku, nezbývá, než vypojit ethernet, což je nepohodlné. Na druhou stranu ale uživatelé Macu jsou zvyklí spíš na různá webová úložiště, přiznám se, že flashku jsem do svého notebooku nezapojoval ani nepamatuju. Všechno mi chodí mailem nebo právě přes různá internet storage. Ale souhlasím, kdyby měl MBA aspoň jeden USB navíc, bylo by to lepší.
Podle me jsou zase nepouzitelne krapy vetsinou radoby extra vybavene Acery, Asusy, MSI, HP a jine plastove cetky. Co se tyce tebe Lokutusi, evidentne nemas jiny zajem v tehle diskusi nez vyvolavat flame. Nikdo ti nebere, ze ti MBA nevyhovuje, tvym preferencim neodpovida, prekvapive ovsem je, ze je tolik lidi na svete, kteri si MBA koupili a navic jej spokojene pouzivaji. Jen si to predstav. Neco neni podle tebe. V podstate bych ani nebyl prekvapenej, kdyby jsi napsal, ze vse co je od Apple je jen stylovka, no jo, ty budes jeden z tech co si radi hraji na IT profesionaly…
Pomlcim o narazce na to, jak jsi se ptal, zda jsem nekdy videl kvalitni ntb, no chlapce, urcite jsem pracoval s vice kvalitnimi kusy nez ty,teda alespon podle toho jak se tu prezentujes.
[64] Eh? Šlápl jsem ti na kuří oko, či co? Nedokážeš diskutovat bez osobních výpadů?
Házet do jednoho pytle Aušusy a HP nesvědčí o tvé přílišné profesionalitě. Už vůbec ne o tom, že rozeznáš kvalitní ntb od šmejdu.
Nepřišel jsem sem vyvolávat flame, to spíš ty, svým agresivním stylem diskuse. Řekl jsem svůj názor, MBA není pro mě, nepřipadá mi použitelný z důvodů, které jsem uvedl. Pokud s tím máš osobní problém, je to tvá věc.
Kdyžtak Lokute, prosím. Skloňování ti zjevně také dělá problém.
Ano, spousta lidí si koupila MBA, jiní zase tu Aušusy. Každý, co jeho jest. Nikdo, kromě tebe, v tom zjevně nevidí zásadní problém.
Ten poslední odstavec raději nebudu komentovat.
Měj se jak chceš, profíku. ![]()
>Šlápl jsem ti na kuří oko, či co?<
ne, akorát tady spamuješ. Prostě Air není pro tebe, protože nemá ethernet a má málo USB portů - tečka.
66.
Tak nejak.
65.
Lokute, agresivni styl je napriklad tohle:
Mimochodem, pracoval jsi někdy na pořádném notebooku? Nemyslím věci pro image, ale pro práci.
To jsi napsal ty, osobni vypad byl veden z tve strany, nikoliv z me, ja uz jsem jen reagoval.
Stejne jako ty povazujes MBA za krap, stejne tak ja povazuju za krap notebooky od HP, krom toho, v porovnani s Apple notebooky jako krapy vychazeji, coz muze byt v rozporu s tvymi preferencemi a ja ti to neberu.
MBA nehajim, protoze jej mam, a ani jej nechci, protoze by mi tam chybelo FW, ktere je pro me pri praci docela zasadni, ale snazil jsem se ti objasnit, ty jeden spisovny direktore, ze MBA ma sve misto na trhu, protoze kdyby nemel, tak se asi neprodava. Stejne tak Adamo, ktere ma portu vic si sve zakazniky najde, ale pro ty, kteri cekaji od ntb vic, to bude nepouzitelny kus, akorat na rozdil s tebou, nebudou vykrikovat neco o krapech, protoze to maji v palici v poradku a chapou, ze MBA je jiny segment trhu, nez nejaky extra vybaveny, 3 kilovy HP nebo jiny (tvymi slovy) křáp.
67. OPRAVA
MBA nehajim, protoze jej mam, a ani jej nechci - puvodni zneni, preklep
MBA nehajim, protoze jej nemam, a ani jej nechci - po oprave
[66] Nespamuju, jen jsem napsal svůj názor. Subjektivně. Těžko říci, proč Viktorovi s ikonkou jablka kvůli tomu vyrašily plameny zpod zadnice. Přijde mi to symptomatické, nikdy jsem se se zaníceným applistou nesetkal, jen jsem o tom četl.
Fakt je, že jsem na tento blog přišel odkazem na ten přihlouplý manuál pro odpůrce iPhone, kde se sice autor snaží tvářit, jak je nad věcí, ale vlastně ukazuje pouze druhou stranu téže mince. Na jedné straně je neustávající mediální honička za takzvaným iPhone killerem a pohrdání nad nedostatky iPhone, na straně druhé však to samé, avšak v opačném gardu. A jak jsem si ověřil zde, čtením článků i komentářů, na tom fanatismu zastánců Applu něco bude. Taková věrnost jedné značce a schopnost bít se za ni do krve, je až neuvěřitelná. Já používám produkty několika značek. Beru si to, co považuji za dobré a nezajímá mě, kdo to vyrábí. Například, pokud Apple k OS 3.0 přidá v létě i použitelnější HW a nějakou autonavigaci, rád si to koupím. Jak se však zdá, Applista tyto preference zúží na jednu značku. Zajímavé.
Upřímě, jak MBA, tak ten Dell jsou pro mě nepoužitelné věci, stejně jako současný iPhone a libovolný iPhone killer. Je to jen zasraný hype kolem designu.
Věřím, že si to své zákazníky najde, jako si je najde Coca-Cola, MacDonald a další vyhypované sračky. Ale pro mě to fakt není.
[67] Viktore, jakýsi osobní útok v té mé větě jsi si vyfabuloval sám. Já se jen zeptal, jestli jsi pracoval na pořádném notebooku. No offense. Bavili jsme se o MBA a tak jsem chtěl vědět, co ještě kromě toho znáš, neboť jak jsem napsal, MBA za pořádný notebook nepovažuji. Pak jsi vyjmenoval nějaké Apple notebooky a napsal, že stejně jako Asus, i HP považuješ za sračku a byl jsem doma. No offense.
(Jo a pro případ, že bys byl v myšlení opravdu trochu pomalejší, tím jsem nechtěl říci, že ty vyjmenované Apple produkty jsou špatné, tak si to zas neber osobně)
A ano, MBA své místo na trhu má, jak jsem už psal. Jenom ne pro mě. Vadí ti to tolik?
69. Lokutus
Klídek chlapče, sprostá slova ti nesluší. iPhone je sice děsne IN, ale je to oprávněné, to ti řekne v podstatě kdokoliv kdo ho používal víc než pár dní.
Paneboze, vzdyt o tom celou dobu mluvim, pro tebe neni MBA dobry, pro me taky ne, pro tebe neni Adamo dobry, pro me taky ne. Tak to porad resis? Kde jsi vzal, ze jsem fanatik aco neni Apple ze neni dobre, tedy pro me? Vkladas mi do ust slova, ktera jsem nerekl. Takze zklidni hormon, vzdyt se v podstate shodujeme. Jestli jsi to z mych prispevku nevycetl, tak si zajdi k ocnimu, o nicem jinem nez o tomhle to neni.
MBA nesedi tobe a ani me, proto si je nekoupime. Tak co kua resis?!
No a co se tyce tech preferenci, mych, co by jak rikas Applisty, je to pro me opravdu jednoduche, protoze Windows Vista, 7 nebo XP odmitam pouzivat ze stejnych duvodu, z jakych odmitaji pouzivat MacOSX zastanci Windowsu. A jestlize jsi aspon trochu v obraze tak jiste vis, ze MacOSX lze legalne pouzivat pouze na Apple hardware, coz skutecne preference zuzuje, vcelku logicky. Mohl by jsi namitnout, ze me tak firma Apple omezuje, ale ver mi, nejak jsem za tu dobu co Apple pouzivam nepoznal cloveka, ktery by se takhle omezovan citil. Nabidka notebooku a stolnich pocitacu alespon me plne vyhovuje, at uz se jedna o vyber mezi malym PC (MacMini), normalnim PC (iMac), workstation (MacPro), rack serverem (Xserve), nebo notebooky. Myslim, ze s timhle zdanlive uzkym portfoliem se malokdo citi omezovan. Ale z duvodu pouzivani MacOSX si mohu vybrat poze z teto nabidky, ktera mi naprosto vyhovuje a neshledavam v ni problem s nekvalitou nebo nejakou nedostatecnosti. Pokud je nekdo kreten a koupi si neco co nevyuzije, nebo co bude pro jeho potreby nedostatecne, tak je to jeho chyba, vzdyt mel volbu, jak u Apple, tak u konkurence.
(69): Tento Váš příspěvek už mi nedá nereagovat. Článek “Manuál pro odpůrce iPhone” je samozřejmě brán s nadhledem a nikde tam neříkám, že někdo zmiňované funkce nemůže využít. Pouze vyjadřuji subjektivní názor na absenci těchto funkcí v iPhonu. Je otázkou preferencí každého jedince, co považuje za podstatné, ale neměl by zastávat názor “co mám já je nejlepší a ostatní výrobky z této kategorie jsou brak”. To platí jak pro odpůrce iPhonu, tak pro jejich fanatické obhájce. Pokud si někdo koupil iPhone proto, že slyšel, že je to super, a že v zahraničí se na to stály dlouhy fronty, tak je to pro mě hlupák bez vlastního názoru.
Tím se dostáváme k používání Apple produktů. Sám vlastním MacBook a iPhone a v dlouhodobém plánu mám pořízení iMacu, ale troufám si tvrdit, že se nejedná o fanatické zaujetí značkou Apple. Pokud už mám mluvit o tom, že jsem něčím lákán k Applu, tak je to Mac OS X. Tento systém mi vyhovuje více než Windows XP nebo Vista (které mám doma na desktopu) a iPhone jsem pořídil kvůli příjemné provázanosti s tímto systémem (a také proto, že mu nechybí funkce, které bych potřeboval).
Pokud třeba Hewlett-Packard nebo Dell bude mít v nabídce nějaký pěkný desktop, až budu mít v plánu si kupovat nový, a pokud se mi Windows 7 zalíbí víc než Mac OS X, tak si nepořídím iMac, ale HP/Dell.
Váš přístup je poměrně nešťastný, protože i když člověk používá jen výrobky Apple (tzn. notebook, desktop, mobilní telefon, popřípadě přehrávač), tak nemůžete nikdy s určitostí říct, že je zaslepený fanatik. Jednoduše mu mohou vyhovovat výrobky od jedné firmy napříč různými kategoriemi.
Celým problémem je umět se vcítit do role druhého. Každý je jiný a každému se líbí něco jiného. Při psaní komentářů v diskuzích by na tohle měli všichni myslet. Je v pořádku napsat, že “MĚ OSOBNĚ” něco vyhovuje, ale pisatel by neměl považovat ostatní za zaslepence, pokud mají jiný vkus než on. To je něco, co u nás naprostá většina lidí není schopna pochopit, a dokud to nepochopí, tak budou v diskuzích neustále vznikat nesmyslné dohady na téma typu “jsi fanatik, protože tento produkt neumí tohle a toto, a prohlašuješ, že to nepotřebuješ jen proto, že to výrobek, který vlastníš, neumí”.
Je pekne (na nejakem uchylnem levlu) pozorovat jak se hadaji lidi bez toho, aby ty notasy meli vubec v ruce:)
Mam MBA a “velke” Sony Vaio jako svoje hlavni pocitace. S tim, ze Sony mam vetsinou doma a MBA v praci (ke stolnimu kompu). Na jednani / skoleni je MBA idealni. Vydrzi dlouho, super displej (rikam i proti xblack na vaiu) a pro me super macosx.
Co vidim jako problemy MBA:
1) prehriva se - pokud je trosku zakryjete pruduch na zadni strane ntb (typicky postel, klin) tak se do par desitek minut notas temer zastavi (jakmile se zacnou sekat i coreanimace je uz konec:)
2) ma ostre hrany, pokud byste na nem psali s rukama pod urovni notasu tak mate otlacene ruce, nic moc prijemneho
a to je za me nevyhody vse. Sic pracuji v IT nechybi mi absence vicero portu nebo ethernetu (ten se da dokoupit jako redukce do USB). Jeste jsem to nikdy nepotreboval. Touchpad je skvely, klavesnice taktez tudiz za me nemam potrebu. Jedno usb na flashku staci a 2x jsem tam mel pripojenej superdrive (mechanika).
Notebooky jako je MBA maji svuj vyhraneny segment trhu, nejsou zamysleny jako primarni notebook, ale jako nastroj na spusteni prezentace, delani poznamek atp atp. Samozrejme zvladne toho vic, od strihu videa po hry. Ale je to povetsinou nouzovka.
Myslim, ze si MBA sve zakazniky naslo i bez vasich polemik o rychlosti sbernice. Uprimne rikam, ze ani nevim co ma MBA v sobe za HW a jemi to zcela jedno, potrebuju aby fungoval ne, aby byl lepsi nez notebook XY
Jak jsem psal vyse temer vyhradne jsem presel z Sony na MBA. Sony pouziji jenom kdyz nahravam fotky (vetsi disk) nebo potrebuju MS Office - ktery virtualizovane jsou na MBA dost peklo.
Nerad komentuji příspěvky, se kterými naprosto souhlasím, ale udělám výjimku
73) Pod vše se podepisuji, pouze přidám odvážnou myšlenku. Myslím si, že bez Hulana by nikdo Apple ani neřešil. Fakt! Myslím, že pro většinu z těch, jejichž útoky tu denně snášíme, byla do nedávna značka Apple velká neznámá. Až iPhone a závist Radka udělalo to, že jeho “svědci” se vydali na křižácké války. Nemyslím si, že jedinci opakující se nejen v argumentaci, ale i v potřebě napadat na Apple friendly stránkách, nemají v hlavě svůj názor, přece nemůže být tolik nenávisti, zášti a závisti mezi lidmi, či ano?
74) Čím dál tím více si vážím nezávislých názorů, díky.
To all:
Mám od Apple de facto vše
Ok, skoro… Ale taky mám Hifi, TV, recorder, a přítelkyně telefon od Samsungu. Nepovažuji se ale za Apple fanatika a už vůbec ne za Samsung fanatika. Jednoduše jsem rád, když věci spolu umí komunikovat. Nemám čas nic ladit, doinstalovávat, opravovat, čistit registry, chci si to koupit, zapnout a používat. Když si koupím mixér, nebudu rád, když mu nejprve v dalším obchodě dokupím vrtuli, doma to sestavím, no a před mixováním už jen vyladím otáčky, popřípadě nahradím pár ozubených kol. Já chci koupit mixér a mixovat. Proto je (ať chcete nebo ne) jediná možná volba Mac OS X. U Hifi je potom opět to zásadní, komfort. I kdybych zvolil Sony nebo cokoliv jiného, držím zančku. Jeden ovladač, to je to, oč tu běží. Jeden ovladač, a vše se chová tak jak očekávám. Nechci hledat, přepínat na jednom, potom na druhém atd…
[75] “Až iPhone a závist Radka udělalo to, že jeho “svědci” se vydali na křižácké války”
Mýlíš se. Pamatuju doby, kdy o Hulánovi nebylo ani vidu ani slechu, zato jsem slýchal od Applistů pohrdavé poznámky na adresu PC, jak jsou to hnusné krabice, oproti jejich iMacu, na adresu Windows, jak je to hnusnej systém oproti jejich MacOS, a jak se na PC nedá vůbec pracovat s grafikou a jak vůbec nechápou, jak může někdo dělat na něčem jiném, než na mackovi. Když přišel Zune, Applisti se vysmívali, jak někdo může používat takovou krabici, když iPod Nano se dá připnout jako klipsna a navíc je tak kůůůůl. A když přišel iPhone, zas bylo slyšet, jak je úžasně skvělej oproti jiným telefonům. Jak se konečně dá skvěle ovládat a jaký má kůůůůůl ikonky.
Tu pověst magorů si Applisti vytvořili a udržují sami svou nesoudností. Stačí se podívat na článek, kde autor zpochybňuje prvenství Dellu s nejtenčím notebookem, protože sice v nejsilnějším místě Dell opravdu je tenčí, ale zato v nejtenčím místě jasně vede MBA.
Hulán už v podstatě přišel k hotovému a navíc se ani nemusí nijak zvlášť snažit. To vy sami máte utkvělou potřebu neustále se vyhražovat vůči všemu, co nemá v logu jabko.
Mimochodem, není to tím, že Apple ještě nevyrábí hi-fi, TV, nebo DVD rekordéry a ty se musíš holt spokojit s tím Samsungem? Až Apple začne prodávat iHi-Fi, iTV, nebo iDVD recorder, bude to jasná volba, ne? ![]()
76) Mimochodem, není to tím, že Apple ještě nevyrábí hi-fi, TV, nebo DVD rekordéry a ty se musíš holt spokojit s tím Samsungem? Až Apple začne prodávat iHi-Fi, iTV, nebo iDVD recorder, bude to jasná volba, ne?
Popravdě? Ano. Nemám s tím problém, nemám problém to přiznat. Jak jsem řek. Držím značku. Ať je to Apple nebo něco jiného, ta filozofie mi vyhovuje. Vím, že až Apple udělá pračku, ta pračka se domluví s iMacem a ten zase s iPhonem a že i iPod mi během jízdy mezi písničkami řekne, že prádlo bylo vypráno
Auta (já i přítelkyně) mám taky od stejného výrobce. Je to volba.
Ale nepořádám pravidelné semináře a nezvu přátele, abych jim vysvětlil, že jedině Apple je “povolený” pro použití v domácnosti a ten, kdo má MS, ten je divnej. Naopak, oni se ptají, oni si zkusí, rád předvedu a nechám na každém, jestli mu to či ono vyhovuje… A výsledek? V mém okolí jsem jedinej, kdo Apple má
Ale nepřestali se mnou kamarádit. Mám podezření, že na něj šetří ![]()
76: Zajímavé tvrzení “To vy sami máte utkvělou potřebu neustále se vyhražovat vůči všemu, co nemá v logu jabko.”. Asi neumím číst nebo nechodím na ty správné diskuze nebo prostě nevím, ale porovnejte, kolik je pod články o čemkoliv od Apple zhrzených antijablečných fanatiků pištících ty jejich nadávky na produkt, která je evidentně nezajímá, s tím, kolik Applistů chodí pod diskuze o produktech Dell, HP, MS, Asus, Acer a jiných dalších, a nadávají, jak jsou tyhle značky na nic. Až toto porovnání uděláte, můžeme si říct, kdo se vůči komu vymezuje ![]()
[77] Upřímně jsem rád, že Apple existuje. Je to fajn inovátor. Na můj vkus je to sice příliš uzavřený svět a já nejsem typ, který by byl věrný značce i za cenu ústupků. Na druhou stranu však, Apple v podstatě nutí ostatní výrobce, aby dělali hezčí a ovladatelnější věci. Nutí je, aby investovali do designu a GUI. A to není k zahození. Apple vždycky přijde s něčím novým, co se stane na nějaký čas hype záležitostí, kterou každý frikulín potřebuje mít. To donutí konkurenci, přijít s něčím podobným až lepším.
A tak kdysi přišel iMac, který ukázal, že počítače nemusí být nutně šedé nudné krabice. Na to se objevila záplava barbone skříní pro PC. Když přišel iPod a iPod Nano, ukázalo se, že i MP3 přehrávač může být hezký s dobrým ovládáním. Což přineslo záplavu konkurenčních špičkových MP3/4 se skvělou grafikou a pěkným designem, které navíc umí i slušné lossless kodeky. Nejtenčí notebook na světě byl také konečně překonán. Jednou třeba přijde i záplava skutečných iPhone killerů, až výrobci mobilů pochopí, co vlatstně zákazníci chtějí. A snoubí luxusní ovladatelnost s GUI a pěkným designem a navrch přidají i třeba svobodnou volbu výběru obchodu s aplikacemi. A pak Apple předvede další zajímavou platformu, kterou bude konkurence několik let pilovat k dokonalosti.
Takže díky Bohu za Apple a jeho věrné následovníky.
[78] Možná v poslední době. Ale věřte mi, že pamatuji doby, kdy pod každou diskusí o nějaké PC sestavě se objevil magor, ofrňující se nad celou PC platformou a vynášející do nebe Apple. Nevím, jestli to bylo nějaké agitační období, nebo za to byli placeni, ale občas byli slušně nesnesitelní. A to bylo v době, kdy si drtivá většina lidí, co vlastnili nějaký počítač, na firmu Apple nevzpoměli ani na záchodě.
Vnímám to jako že dnes Applisti ochutnávají svou vlastní medicínku.
Na druhou stranu, kdyby se z Apple produktů nedělal takový hype a braly se jako jakékoliv jiné produkty, asi by neměl nikdo potřebu se vůči nim tolik ohrazovat. Velké frikulínské značky táhnou jak fanatické obhájce, tak i fanatické kritiky. Třeba výše zmíněný MasDonald. Slavná značka, prodává blafy, ale spousta lidí ji nekriticky miluje, zatímco jiní lidé ji naopak silně nesnáší.
Lze se pak divit, že zpráva o implementaci Copy&Paste v roce 2009 vzbudí na jedné straně nekritické nadšení, zatímco na straně druhé nekritické pohrdání? Ano, podle jedněch se jejich milášek konečně zbavil jednoho stigmatu a můžou se hrdě bránit “útokům” na toto téma. A podle druhých v Applu právě objevili kolo a dělají z toho humbuk. Já nejsem ani na jedné straně, jen obě pobaveně pozoruji.
(76): Snažil jsem se Vám, Lokute, vysvětlit, že každý má právo svobodné volby a že i kdybych měl všechno od notebooku po tkaničky v botách značky Apple, je Vám po mých preferencích kuloví, stejně jako po preferencích kohokoli jiného, stejně jako nebudu já kecat Vám do toho, co vlastníte.
Nečekám, že to pochopíte, když jste nepochopil můj předchozí příspěvek, ale uživatelé používající Apple produkty nejsou v ničem jiní než uživatelé produktů ostatních značek. Nejedná se o žádnou sektu, jejíž členy si zaškatulkujete do jedné kategorie podle názoru jednoho.
Příště máte možnost napsat “Franta Řetázek a Milan Skočdopole, co používají Apple, se mi vysmívali, že moje PC je krabice”. Pak si tu můžeme dělat legraci, co je to asi za omezené hlupáky, ale ne že začnete hned psát “Applisti se mi vysmívali” a budete na mém blogu nazývat fanatikem každého, kdo má u jména ikonku jablka.
Další Váš zobecňující příspěvek typu “Applisti dělají tohle a toto” budu bez rozmyšlení mazat. Můžete si potom vykřikovat o cenzuře co chcete a kde chcete, ale můžete si za to sám. Konstruktivní příspěvky (jako vaše komentáře číslo 79 a 80) Vám samozřejmě nezakazuji…
[81] “ale uživatelé používající Apple produkty nejsou v ničem jiní než uživatelé produktů ostatních značek”
Jen tak na okraj, to je také generalizování.
O cenzuře vykřikovat nic nebudu, nemějte strach, nejsem tento typ. Máte samozřejmě právo, smazat na svém blogu cokoliv. ![]()
O cenzuře vykřikovat nic nebudu, nemějte strach, nejsem tento typ. Máte samozřejmě právo, smazat na svém blogu cokoliv.
Toto není o cenzuře, prostě jsme to tu zabordelili, neboj… Moje příspěvky “zařvaly” taky… ![]()
už dost offtopic
Apple je v tomto stále o krok napřed a cenově v tomto případě taktéž nevychází hůře. Ostatně chtěl bych vidět jak na plynule na tom slabším Adamu pojedou Visty s Aerem. =)
Proč mi to ukazuje jako OS Ubuntu, když používám Kubuntu? Proč to nehodí třeba jenom ikonku tučnáka? To by bylo myslím jdnodušší a lepší, takhle to vypadá jako kdybych používal GNOME místo KDE. ![]()
Niekoľko MBA s SSD mi posledne prešlo rukami a subjektívne (sám používam dvojročný MacBook Pro 2.4GHz s 4GB RAM) sa mi zdali byť zatiaľ najrýchlejšími notebookmi, čo som kedy skúšal. S Adamom som tú česť nemal a ani ma neberie (je tam Windows a neviem o tom, že by sa tam dal legálne spustiť MacOS X - a na tom mi hlavne záleží). MBA s SSD sa preberie zo spánku okamžite (ako iPhone, či iné malé vreckové hračky) a okamžite teda môžem začať robiť. Spúšťanie aplikácií je úplne mňam a vôbec nezdržuje. Je to kompjúter apriori pre manažérov, nie pre strih videa (nie, žeby to nešlo). 4GB by mi chýbalo iba ak by som tam chcel mať Windows, takže nechýba. Prenositeľnosť, rýchlosť, ergonómia, design a výdrž, to sú parametre, na ktorých u tohoto typu výrobkov záleží. Takže - slovami Jarádu Cimermana - MBA je super a môžete oponovať a nesúhlasiť, ale to je tak všetko, čo s tým môžete urobiť. ![]()
kdyz byl dolar na 15 tak jsem si MBA s NBD na 3 roky poridil, je to opravdu sqely kousek, obcas se prehriva, ale predchozi dell to delal taky
dale slovo AIR znamena ze jsem doma konecne rozchodil wifi a musim priznat ze je dneska spis tezke najit misto kde nejaka nevysila
co se tyce dellu, tak snad jen ze aby kopie uspesneho MBA byla kompletni, tak tam mohli dat multitouch, zkusil bych tohle srovnani opakovat az to nekdo vyzkousi…
ohledne toho neustaleho flamovani > opravdu me nebavi cist vase porad stejne blbosti, proto budte strucny a kontretni a hlavne chodte na jine blogy
chtel bych tady cist zkusenosti lidi co pouzivaji mac v beznem zivote, jak se taky tento blog jmenuje MACLIFE
kluci zajedte do nejbilzssiho Apple Store, osahejte si MacBook Air a zkuste si Mac OS X Leopard a pak pochopite uplne vsechno ![]()
zduraznovat vyssi frekvenci sbernice u Apple a nedodat, ze Apple ma v zakladni variante HDD jen s 4200 ot. a ze Dell ma SSD disk je dost neobjektivni…
a mimnochodem prave proto v podstate muzete vyradit uplne ze srovnani levnejsi verzi MBA, ten totiz SSD nema!
A hned cena vypada jinak, kdyz chceme byt objektivni ze?
“V oblasti pevného disku vede (u základního modelu) Dell se 128 GB SSD oproti běžnému 120 GB disku v MacBooku. Tento rozdíl se u vyššího modelu ztrácí. Apple samozřejmě nabízí disk bez pohyblivých částí i pro nižší model Air, avšak za příplatek $500.”
Tuto část článku jste četl? Že jde o 4200rpm disk je zmíňeno v tabulce. Příště doporučuji víc článku věnovat pozornost, nebudete pak v diskuzi za hlupáka.
Článek jsem četl pozorně, žádný strach ![]()
Měl jsem na mysli tento odstavec, kdy jste vynesl ortel:
“I když jsem do srovnání šel s tím, že budu objektivní a v případě, že na to bude mít Dell nárok, zvolím vítězem právě jeho novinku. Velmi pomalé procesory s pomalou sběrnicí FSB spolu s nevýkonnou grafickou kartou, vyšší hmotností i cenou však zabrzdily Adamo na cestě za vítězstvím.”
Vyzdvihování nižší ceny MBA není adekvátní, protože levnější verze nemá cenově velmi nákladnou komponentu obsaženou v obou verzích Dellu - SSD disk. Takže ty ceny lze pak těžko srovnávat.
Také pomalou sběrnici FSB určitě člověk pocítí podstatně méně než rychlý SSD disk. Zmínka o frekvenci FSB je také v tabulce a přece jste ji musel zdůraznit… kdežto podstatně výraznější nedostatek - rychlost HDD 4200 ot. už Vám nestála ani za slovo!
Stejně tak co se týče procesoru - většina uživatelů využije více výhod rychlého disku než vysokého výpočetního potenciálu procesoru, který 90% časů odpočívá… Nebo jak jste už i v jiném článku vyzdvihoval přínosy DDR3 pamětí u notebooků, což je velmi sporné. A určitě to i dobře víte.
U výdrže - Apple sice prohlašuje, kolik jejich notesy vydrží na wifi, ale není to reálné… oni i koneckonců uvádějí, že mají na ty testy upravované režimy.
Takže tyhle argumenty jsem měl na mysli… Snad už mi rozumíte…
Pro tyto důvody bohužel nemohu věřit, že jste skutečně objektivní v celém měřítku. Bohužel…
Ale dlužím Vám omluvu - nevšiml jsem si dříve, že toto je patrně váš blog a ne nějaká oficiální sekce Živě… v podstatě si tady tudíž můžete psát co chcete. Já jsem jen prostě očekával více objektivity, na kterou jsem zvyklý ze Živě.
P.S.: jen pro informaci - nejsem zastáncem Windows či Dellu ani nejsem zarytým odpůrcem Apple. MBA se mi líbí určitě více než Dell Adamo pro spoustu dalších věcí, ale chtěl jsem reagovat na vaše srovnání.
V konečném srovnání jsem se asi příliš soustředil na srovnání vyšších modelů, kde vše napsané platí. Teď si asi trošku podkopu vlastní základy, ale cílem tohoto článku bylo mimo jiné ukázat lidem, kteří srovnávali MacBook Air se vším možným jen aby ukázali jeho hardwarovou zaostalost a omezenost, že se do stejné dá říct právě o novém Dellu. Přínos SSD oproti klasickému disku se 4200rpm je samozřejmě značný a rozdíl mezi rychlejší a pomalejší FSB není u těchto notebooků (stejně jako výkon celkově) až tak podstatný, ale šlo jednoduše o papírové srovnání. Kdybych nenapsal kolem žádný text a nechal pouze tabulku, tak by se jednalo prakticky o to stejné (snad až na moje závěrečné doporučení) a stejně by někteří vykřikovali v diskuzi. Nepočítal jsem ale s tím, že by si někdo na základě tohoto článku šel ten nebo onen laptop koupit. Pokud někdo nad koupí uvažuje, přečte si “nepapírové” srovnání od někoho, kdo podrobil oba stroje dostatečnému otestování. Článek byl zaměřen zejména na ty, kteří neznají konfiguraci alespoň jednoho z těchto notebooků, takže se tímto způsobem alespoň dozvěděli “co je uvnitř” každého z nich. Proč jsem se zaměřil na tyto čtenáře? Jednoduše je jich více než těch, kteří nad pořízením Dellu Adamo nebo MacBooku Air uvažují (a navíc jsem oba notebooky nepodrobil testování). Ale musím říct, že při pohledu do této diskuze to vypadá, že Dellu a Applu nebudou stačit skladové zásoby… ![]()
Já mám Toshiba R500 a jako přenášecí zápisník si ho nemůžu vynachválit…. Má necelé kilo (takže ho občas zapomenu v práci, protože mi není divné, že mám lehký batoh), PCMCIA slot, DVD vypalovačku, 3 USB, čtečku SD, čtečku otisku prstů, VGA, ETH, WiFi, BT. Co chtít víc… Nechovám se k němu zrovna moc hezky a přibližně rok už se mnou přežil ![]()
Na druhou stranu na něm třeba nerozchodím jedinou hru, kterou jsem kdy delší dobu hrát - Far Cry. To by třeba MBA zvládl, nevím…. ![]()
Pro mě je rozhodující ta váha… Notebook s sebou tahám skoro všude a 0,9 kg je fakt poznat. MBA je pro mě zbytečně drahá hračka, tak jsem si pořídil jenom MB white a ten mě s sebou baví tahat vždycky maximálně týden a pak je z něj zase domácí pracovní stanice ![]()
Zune music downloads…
There is a great deal of information here. Thanks for posting :)….
pcmcia video card…
Dell Adamo vs. MacBook Air is great!!! You can check for more pcmcia video card detail at my website….
kopie iphone…
Any idea if there are similar blogs like this related to kopie iphone?…
This story is very useful. Really I like it. Thanks for sharing with us.*Air Jordans
Mac Life ® využívá WordPress MU a běží na Blog.zive.cz. Vytvořte si svůj vlastní blog
Sledování přes RSS: články
a komentáře

Partnerská sekce pro IT profesionály:
Microsoft TechNet/MSDN